Genocide: Remembering Vincent Rwabukwisi, founder
of Rwanda’s first private newspaper

Hudson Kuteesa

The New Times, April 11, 2024

In 1987, Vincent Rwabukwisi, a 28-year-
old came up with a unique idea of starting
his own private newspaper. At that time, all
newspapers were run by either the govern-
ment or institutions like the Roman Catholic
Church.

His venture into journalism began with a
light-hearted yet satirical publication titled
"Kazagwa,” featuring a fictional character
named Kazagwa, who symbolized the typical
Rwandan.

While initially apolitical, the paper evolved
over time to serve as a tool for highlighting
the injustices faced by ordinary Rwandans

under the government’s unfair policies that
were characterised by divisionism based on
ethnicity and regions.

As the newspaper’s popularity started to
grow, Rwandans began sharing their own sto-
ries with Rwabukwisi, urging him to address
their concerns by writing about them. He
changed the publication’s name to "Ejo Nza-
mera Nte” to better reflect its focus on ad-
dressing societal issues.

By 1989, the newspaper underwent a ma-
jor change, adopting a more direct political
stance against government policies, particu-
larly those perpetuating divisionism and in-
justice.

Rwabukwisi renamed it “Kanguka.”

Hailing from Gitarama prefecture (now
Ruhango), Rwabukwisi used his writing to
oppose the perceived unfairness and unequal
distribution of resources that favoured re-
gions like Ruhengeri and Gisenyi, which were
the home of many government officials then.

Adrien Rangira, a former Rwandan law-
maker and work-mate of Rwabukwisi at the
Kanguka publication, told The New Times
that "Kanguka,” played a pivotal role in fos-



tering the growth of private newspapers in
Rwanda.

“Many journalists who later launched their
own publications had previously worked for
Kanguka,” he narrated.

Rangira says he crossed paths with
Rwabukwisi at the University of Rwanda
in Huye in 1988. At that time, Rwabuk-
wisi, having recently launched his newspaper,
sought young writers to contribute articles,
albeit without remuneration due to financial
constraints.

Despite the risk of government persecution,
several university students including Rangira
joined Rwabukwisi in writing for the paper.
However, they refrained from attaching their
bylines to the articles they wrote in order to
avoid being identified.

Their efforts to evade persecution did not
last long, as they came face to face with it in
1990.

That year, Rwabukwisi was apprehended
upon his return from Nairobi, where he had
interviewed King Kigeli. His arrest led to
a 17-year prison sentence in Kigali Prison,
where Rangira and other journalists joined
him later as persecution against the media
continued.

Fortunately, in 1991, former president Ju-
venal Habyarimana granted amnesty to polit-
ical prisoners, including Rwabukwisi and his
colleagues.

However, their freedom was short-lived, as
they were rearrested a month later for pub-
lishing a satirical piece portraying the panic
and anxiety that Habyarimana was allegedly
experiencing under the new multi-party sys-
tem.

This time, they were detained at Nyanza
prison for four months. It was after this or-
deal that someone warned Rwabukwisi of how
his life was in danger.

“Someone told him, ‘you were sentenced to
17 years in prison before. Now you are back
in jail for four months. The next thing is that
they are going to kill you,”” Rangira narrates.

This advice prompted Rwabukwisi to sus-
pend, at least publicly, his media work and
delve into politics. He reasoned that becom-
ing a politician would give him some kind of
immunity from persecution, since the govern-
ment feared confronting politicians, in order
to shun external pressure from foreign coun-
tries.

At that time, Rwabukwisi founded the
Union Démocratique du Peuple Rwandais
(UDPR) party but continued to be an un-
dercover boss of Kanguka.

The Kangura counterfeit

Many people may think that the notorious
genocidal newspaper Kangura existed before
Kanguka, but that was not the case, accord-
ing to Ranigra.

He explains that the genesis of Kangura
can be traced back to 1990 when Rwabuk-
wisi wrote about the persecution of Valens

Kajeguhakwa, a Tutsi businessman from
Gisenyi.
One day, in 1990, according to Ran-

gira, Kajeguhakwa was attacked at night by
army officers and policemen at his home in

Gisenyi, accusing him of working with the
RPF Inkotanyi.



In the morning of the next day, he called
Rwabukwisi and showed him all the damage
that the attack had done on his home. He
asked him to write about, implicating the of-
ficers behind it.

After publishing the story, military offi-
cers made an attempt to compel Rwabukwisi
to publish a dissenting opinion, showcasing
Kajeguhakwa as a liar and an enemy of the
government. When he declined to do what
they wanted, they contacted Hassan Ngeze,
a Gisenyi-based journalist who worked part
time for Kanguka.

They asked him to go to the printer, and
publish the newspaper with the dissenting
opinion, without Rwabukwisi’s authorisation.
He did it but it required him to change the
last letters of the name of the publication, in

order to be allowed to publish without the
owner’s consent.

That was the birth of the notorious Kan-
gura newspaper which disseminated a lot of
hate speech in the build-up to the Genocide
against the Tutsi.

Death of Rwabukwisi

Tragically, Rwabukwisi became a target dur-
ing the 1994 Genocide against the Tutsi. He
was Hutu, but was targeted due to suspicions
of collaboration with the RPF Inkotanyi. He
was fatally shot at his residence in Nyami-
rambo on April 11, 1994. His wife and son
survived and now reside in Belgium.



